آتش سوزی جنگل‌های لرستان | نیرو‌های اطلاعاتی و انتظامی به دنبال عاملان آتش سوزی رویشگاه پلدختر-راهبرد معاصر

آتش سوزی جنگل‌های لرستان | نیرو‌های اطلاعاتی و انتظامی به دنبال عاملان آتش سوزی رویشگاه پلدختر

آتش سوزی رویشگاه‌های زاگرسی استان لرستان از دیروز ادامه دارد و شعله‌های آتش، بخش‌های وسیعی از مراتع و جنگل‌های میان شهرستان‌های پلدختر و رومشکان را دربرگرفته است.
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۰۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 22
کد خبر: ۲۴۶۵۲۳

به گزارش راهبرد معاصر؛: همانظور که پیش بینی می‌شد، آتش سوزی طبیعت امسال شدت پیدا کرد. بعد از بارش‌های مناسب بهاره و افزایش تراکم پوشش‌های گیاهی وخشک شدن گیاهان، آتش رویشگاه‌های زاگرسی شعله ور شد.

رئیس یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از تلاش بیش از ۲۰۰ نیرو متشکل از یگان حفاظت منابع طبیعی، همیاران طبیعت، نیرو‌های مردمی، بسیج، هلال احمر، شهرداری، آتش نشانی برای مقابله با آتش خبرداد و گفت: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، پیش بینی می‌شود شعله‌های آتش در رویشگاه‌های زاگرسی لرستان تا ساعات پایانی شب اطفا شود.

علی ملکی آهنگران افزود: نیرو‌های یگان حفاظت و دیگر سازمان‌ها به همراه تجهیزات اطفای حریق در منطقه حضور دارند و در حال اطفای آتش سوزی هستند.

او از به کارگیری دو فروند بالگرد هلال احمر و هوافضای سپاه در عملیات اطفای حریق خبرداد و افزود: قرار است یک فروند هواپیمای ایلیوشن هم برای کمک به عملیات اطفای حریق به منطقه اعزام شود. هرآنچه که برای مقابله با آتش و مهار آن اعم از تجهیزات انفرادی و گروهی لازم بود به منطقه ارسال شده است. همچنین فراخوان دادیم نیرو‌های شهرستان‌های اطراف هم برای اطفای آتش سوزی به منطقه اعزام شوندکه این نیرو‌ها در حال حاضر در محل حضور دارند و مشغول عملیات اطفای حریق هستند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور گفت: هنوز برآوردی از وسعت آتش سوزی نداریم. با اینکه ۸۰ درصد آتش سوزی، سطحی است، اما برخی درختان بلوط و بادام هم طعمه حریق شده اند. بلافاصله پس از مهار و اطفای حریق، اطلاعات آن را اعلام خواهیم کرد.

سرهنگ ملکی آهنگران درباره علت آتش سوزی در رویشگاه‌های زاگرسی استان لرستان گفت: هنوز به صورت دقیق، دلیل آتش سوزی مشخص نیست و نمی‌شود در این باره اظهار نظر کرد، اما این منطقه چند بار طعمه کینه توزی‌های شخصی و طایفه‌ای شده و ممکن است این بار هم آتش سوزی عمدی باشد.

او با اشاره به اینکه عاملان آتش سوزی‌های قبل، شناسایی شده اند، گفت:نیرو‌های اطلاعاتی و انتظامی به طور جدی در حال بررسی دلیل و شناسایی عامل یا عاملان احتمالی آتش سوزی هستند. البته ۹۰ درصد آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها سهوی است که بر اثر آتش زدن کاه و کلش زمین‌های کشاورزی رخ می‌دهد و آتش، ناخواسته به مراتع و منابع طبیعی سرایت می‌کند. البته این کار هم غیر قانونی است و مجازات دارد. ۱۰ درصد آتش سوزی‌ها نیزعمدی است که دلایل مختلفی همچون اختلافات طایفه‌ای، شخصی و ... دارد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی به افرادی که عمدی و سهوی آتش را به جان طبیعت می‌اندازند هشدار داد و گفت: شناسایی این افراد در دستور کار نیرو‌های اطلاعاتی و انتظامی قرار دارد و طبق قانون، مجازات سنگین در انتظار عاملان حریق منابع طبیعی است.

۷۶ درصد آتش سوزی عرصه‌های منابع طبیعی کشور در رویشگاه‌های زاگرسی رخ می‌دهد و این رویشگاه، بحرانی‌ترین مناطق حریق طبیعت است. / هشهری

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده